czwartek, 4 października 2012

Strategia kształtowania pola rynkowego

Obszar działania określony w dwóch wymiarach: produkt i rynek. Wyróżniamy w jej obszarach następujące typy strategii:
  • penetracji rynku
  • rozwoju produktu
  • rozwoju rynku
  • dywersyfikacji
STRATEGIA PENETRACJI RYNKU - daje szanse rozwoju poprzez wykorzystywanie w pałni możliwości istniejących rynków zbytu oraz dotychczasowych produktów.
Podstawowe narzędzia wykorzystywane przez firmy stosujące strategię penetracji to:
  • bezpłatne próbki towarów
  • obnizki cen
  • wzrost ilości produktów sprzedazy danego produktu
STRATEGIA ROZWOJU RYNKU - oznacza, że rozwój przedsiębiorstwa następuję w rezultacje oferowania tego samego produktu na innych geograficznie rynkach lub w innych segmentach rynku. Poszukiwanie nowych rynków zbytu dla dotychczasowego produktu może dokonywać się poprzez:
  • ekspansję geograficzną, tj. wejście na inne terytorialne rynki ( eksport na rynki zagraniczne )
  • wejście na nowe, dotychczas nie obsługiwane segmenty rynku ( nowe kanały dystrybucji, różnicowanie cen )
STRATEGIA ROZWOJU PRODUKTU - oznacza oferowanie na dotychczasowym rynku produkty nowych lub zmodernizowanych. stosują je firmy, gdy aktualny produkt nie wyczerpuje ich możliwości.

STRATEGIA DYWERSYFIKACJI - oznacza ona wejście na nowe rynki z nowymi produktami. Wyrużniamy trzy odmiany tej strategii:
  • dywersyfikację pionową
  • dywersyfikację poziomą
  • dywersyfikacjęrównoległą

2 komentarze: