Obszar działania określony w dwóch wymiarach: produkt i rynek. Wyróżniamy w jej obszarach następujące typy strategii:
- penetracji rynku
- rozwoju produktu
- rozwoju rynku
- dywersyfikacji
STRATEGIA PENETRACJI RYNKU - daje szanse rozwoju poprzez wykorzystywanie w pałni możliwości istniejących rynków zbytu oraz dotychczasowych produktów.
Podstawowe narzędzia wykorzystywane przez firmy stosujące strategię penetracji to:
- bezpłatne próbki towarów
- obnizki cen
- wzrost ilości produktów sprzedazy danego produktu
STRATEGIA ROZWOJU RYNKU - oznacza, że rozwój przedsiębiorstwa następuję w rezultacje oferowania tego samego produktu na innych geograficznie rynkach lub w innych segmentach rynku. Poszukiwanie nowych rynków zbytu dla dotychczasowego produktu może dokonywać się poprzez:
- ekspansję geograficzną, tj. wejście na inne terytorialne rynki ( eksport na rynki zagraniczne )
- wejście na nowe, dotychczas nie obsługiwane segmenty rynku ( nowe kanały dystrybucji, różnicowanie cen )
STRATEGIA ROZWOJU PRODUKTU - oznacza oferowanie na dotychczasowym rynku produkty nowych lub zmodernizowanych. stosują je firmy, gdy aktualny produkt nie wyczerpuje ich możliwości.
STRATEGIA DYWERSYFIKACJI - oznacza ona wejście na nowe rynki z nowymi produktami. Wyrużniamy trzy odmiany tej strategii:
- dywersyfikację pionową
- dywersyfikację poziomą
- dywersyfikacjęrównoległą
2 komentarze:
dobry materiał tego potrzebowałam :)
dziekuje
Prześlij komentarz